Rulmentii de la role

Posted: 11 mai 2011 in Informatii despre role
Etichete:, , , , , ,

Roţile de la role nu se învârt direct pe ax, ci au fiecare câte 2 rulmenţi montaţi pentru a micşora forţele de frecare şi pentru a le permite să se învârtă liber.

Imaginea de mai jos descrie modul cum sunt montaţi rulmenţii pe roată.

Montaj rulmenţi

Montaj rulmenţi

Mai jos voi prezenta câteva informaţii privind standardele după care sunt împărţiţi rulmenţii, matriale din care sunt făcuţi rulmenţii precum şi mărci producătoare.

Despre standardele rulmenţilor de la role

ABEC (Annular Bearing Engineering Committee)

Peste tot se foloseşte coeficientul ABEC pentru a arăta performanţele rulmenţilor. ABEC de fapt nu arată decât precizia cu care sunt realizaţi rulmenţii faţă de dimensiunile standard. Este un standard industrial, în principal pentru motoare. Cu cât este mai mare precizia, cu atât este şi coeficientul ABEC mai ridicat (ABEC 1 este cel mai mic posibil şi creşte din doi în doi până la ABEC 9). Practic, un rulment ABEC 9 va avea o rulare mai fină decât un rulment ABEC-1, dar diferenţa este vizibilă la viteze foarte mari (20.000 – 30.000 rotaţii pe minut).

Rulment ABEC 7

Rulment ABEC 7

Neajunsurile ABEC

Din păcate, fiind un standard industrial, coeficientul ABEC se referă doar la precizia realizării! Nu face referinţă la calitatea materialelor, la rezistenţa la sarcini laterale (care apar la curbe), la tipul de vaselină folosit în rulment, nu arată practic nicio informaţie privind cât de bun este rulmentul pentru mersul pe role.

De aceea au apărut diferite scale de măsurare propuse de diferite mărci de producători de role care vor să demonstreze că rulmenţii lor sunt gândiţi special pentru role şi pentru condiţiile lor de rulare.

ILQ, SG, Skate Rated şi SWISS

ILQ (InLine Qualified) este un standard introdus de către TwinCam (producători de rulmenţi) şi are doar valorile 7 şi 9. NU se pot face echivalenţe între ABEC şi ILQ, gen ABEC 7 = ILQ 7. Ceea ce se poate aştepta de la un rulment ILQ este o calitate mult mai bună a materialelor folosite, o lubrifiere mai de calitate şi posibilitatea de a-l întreţine mai uşor.

Rulment ILQ-7

Rulment ILQ-7

SG (skate grade) este standardul introdus de către Rollerblade şi are valorile 5, 7 şi 9. La fel, nu se pot face echivalenţe între ABEC şi SG. Singurul neajuns pe care l-am observat la rulmenţii SG este că nu pot fi desfăcuţi pentru întreţinere.

Rulment SG-9

Rulment SG-9

Skate Rated, deşi este mai puţin cunoscut, este primul standard de calitate gândit strict pentru rulmenţi de role şi skateboard. A fost introdus de producătorul de rulmenţi BONES pentru a face diferenţa clară că rulmenţii lor sunt gândiţi, proiectaţi şi testaţi special pentru role şi skateboard, nu industriali.

SWISS nu este un standard propriu-zis. Pur şi simplu rulmenţii elveţieni (swiss) sunt consideraţi cei mai buni din lume. Sunt construiţi din materiale foarte rezistente, cu finisaje foarte precise. Orice rulment care poartă marca SWISS pe el va fi un rulment foarte bun, care va rezista mult mai mult timp decât alţii(cu singura condiţie să fie făcut în Elveţia şi nu vreo făcătură din China – verificaţi ambalajul).

Rulment Swiss (de la Powerslide)

Rulment Swiss (de la Powerslide)

Construcţie şi materiale

În mod normal, rulmenţii sunt făcuţi din oţel şi au următoarele componente:

- inelul exterior

- inelul interior

- bilele (în număr de 7 în mod normal, dar există şi modele cu 6 bile mai mari, care pot duce o greutate mai mare în consecinţă)

- colivia (în mod normal este din metal, dar, la unele modele, are forma unei coroane din plastic, ca în poza de mai jos)

- scutul/urile (majoritatea rulmenţilor au două scuturi metalice ţinute în loc de nişte siguranţe în formă de C. Altă variantă este cu un capac cauciucat care se fixează pe şanţul exterior al rulmentului – detalii mai multe aici)

Structura rulment

Structura rulment

Rulmenţii de la role sunt din categoria 608, ceea ce înseamnă că fac parte din clasa 6 (bilele pe un singur rând şi canelură adâncă) şi că au diametrul interior de 8 mm. Diametrul exterior este de 22 mm, iar lăţimea este de 7 mm. Aceste dimensiuni sunt standard pentru role, deci nu vă faceţi probleme că nu se vor potrivi rulmenţii.

Au apărut de ceva vreme rulmenţi Micro (688). Aceştia au acelaşi diametru interior (8 mm), dar diametrul exterior mai mic (16 mm) şi sunt mai înguşti (5 mm). Aceştia au 9 bile în interior, sunt cu până la 70% mai uşori şi permit  deci obţinerea de viteze mai mari. Din păcate bilele fiind mai mici vor suporta o greutate mai mică.

Micro (688) vs Standard (608)

Micro (688) vs Standard (608)

După cum am spus, în mod normal rulmentul este făcut din oţel. Există însă mai nou variante cu diferite componente ceramice (Nitrit de siliciu). Cel mai des întâlnit caz este cu bilele ceramice, dar cu inelele din oţel.

Rulment cu bile ceramice

Rulment cu bile ceramice

Versiuni mai nou apărute includ modele realizate complet din ceramică, inclusiv inelele şi colivia.

Rulment ceramic complet

Rulment ceramic complet

Avantajele ceramicii sunt:

- ceramica este mai uşoară decât oţelul

- ceramica este mult mai dură decât oţelul, făcând rulmentul să reziste de până la 10 ori mai mult timp.

- ceramica are finisaj mult mai fin decât oţelul şi de aceea permite o alunecare mult mai lină pentru că se reduc forţele de frecare

- ceramica are proprietăţi termice mult mai bune decât metalul, deci va disipa căldura mult mai uşor

- ungerea nu este practic necesară la astfel de rulmenţi pentru că ceramica nu rugineşte, iar suprafaţa fină asigură o alunecare foarte bună fără lubrifiere.

Dezavantaj:

- preţul foarte ridicat

- nu se găsesc de vânzare la noi încă.

Branduri de producători de rulmenţi

Am ajuns la capitolul acesta şi probabil mulţi se întreabă: “până la urmă care rulmenţi sunt mai buni?”.

Având în vedere că mai sus practic am “descalificat” ABEC-ul, propun drept criteriu de alegere a rulmenţilor Marca (firma producătoare). Când vezi anumite mărci vei ştii că folosesc numai materiale de bună calitate, lubrifiant bun şi că rulmentul, întreţinut bine, o să te ţină mult timp.

Câteva mărci prezente la noi pe piaţă sunt: Powerslide (vând şi rulmenţi ABEC şi rulmenţi ILQ), Rollerblade, Undercover (pentru role aggressive), K2 (ILQ). Pe toate le puteţi găsi la Skateworld.

Alte mărci consacrate de pe piaţa internaţională, dar care nu se găsesc la noi în magazine: Bones (cei mai buni rulmenţi pentru role de pe piaţă), BSB (rulmenţi pentru viteză), Mission, TwinCam, Labeda. Dacă reuşiţi să puneţi mâna pe un set să fiţi bucuroşi pentru că sunt rulmenţi foarte rezistenţi şi de calitate.

Ca ultim sfat: oricât de bun ar fi rulmentul, dacă nu este întreţinut se va degrada.

Comentarii
  1. Ana spune:

    Buna,

    As avea nevoie de o mica lamurire, te rog: sunt incepatoare, am testat rolele din Decathlon si urmeaza sa-mi achizitionez unele – incerc sa ma hotarasc urmarind comentariile din site. Legat de modul de franare, am probat ambele feluri insa mi s-a parut mai facil cel prin apasare pe ultima roata..am vazut mentiunile tale legat de usarea ultimei roti, in timp…intrebarea mea este: mi s-a parut mai usor acest mod de franare datorita faptului ca sunt incepatoare, sau chiar este? ce varianta recomanzi pentru incepatori?

    Multumesc pentru timpul acordat!

  2. George spune:

    Salut Corneliu sper ca nu o sa te superi ca iti zic pe nume mi-am procurat ieri niste role agresive si surpriza rotile erau facute praf rolele sunt agresive Razors Don Bambrick imi plac foarte mult sunt comode dar daca nu am roti :D nu am cum sa ma dau poti sa imi spui o marca de roti si de rulmenti rezistenti de la noi de pe piata si totusi sa prinda si viteza si inca o dilema la rolele agresive sunt niste distantiere micute pe care nu le am si daca nu le ai nici nu te poti da poti saimi spui unde as gasi? Multumsc si o zi buna!

    • skateSMART spune:

      Buna! Rotile de la aggressive nu prea conteaza ca marca pentru ca oricum se fac praf. Deci mergi pe culoarea care se potriveste cel mai mult la rolele tale. Orice ai nevoie pentru rolele tale aggressive poti sa gasesti la skateworld

  3. Alexandru spune:

    Salut, am niste rollerblade fusion x3, iar pe viitor as vrea sa imi schimb rotile cu unele mai dure si mai rezistente, pot sa scot rulmentii SG7 de pe rotile actuale si sa pun pe alte roti? sau tre sa cumpar cu totu?

    • skateSMART spune:

      Buna! Rulmentii de la role sunt cam toti de dimensiune standard, deci nu e nicio problema sa ii pui la alte roti. Deci nu ar trebui sa ai nicio problema in a-i schimba de la un model la altul.

  4. [...] Rulmentii sunt rulmenti standard ABEC 7 (detalii aici). Nu au nimic senzational dar nici nimic rau. Sunt inchisi bine, sistemul cu inel in forma de C le [...]

  5. [...] standard: sina compozit, rulmenti ABEC 5 (info aici), roti 76mm/82A (info [...]

  6. Selen spune:

    Si eu sunt pe cale sa-mi cumpar o pereche de Rollerblade cu rulmenti SG 7, roti de 84. Nu stiu daca sa le iau pe acestea sau o pereche de K2 cu rulmenti ABEC. ce mi-ati recomanda?

    • skateSMART spune:

      Din punct de vedere “tehnic” as merge pe Rollerblade. Dar practic motivul de decizie ar trebui sa fie cat de bine te simti in rolele respective. Din ce stiu Rollerblade au gheata un pic mai lata, iar K2 mai ingusta, deci depinde de forma piciorului. Al doilea lucru la care ar trebui sa fii atenta este daca e model pentru femei sau barbati. Ambele marci au modele specifice pentru fiecare sex. Cele pentru femei au o constructie speciala gandita pentru piciorul femeilor, de obicei cu talpa mai ingusta, glezne mai delicate si gambe subtiri.
      Deci pentru o pereche de role recreationale criteriile vin in ordinea:
      1. Confort
      2. Detaliile tehnice
      Have fun and skateSMART!

  7. bogdan spune:

    ce spune-ti RB sg 9 sau spitfie burners abec 5 ???

    • skateSMART spune:

      Depinde foarte mult la ce vrei sa ii folosesti! Spitfire Burners sunt facuti special pentru skateboard, deci sunt rezistenti la impact si sunt rapizi. In plus poti fi intretinuti usor pentru ca au capacele din cauciuc ce se pot scoate usor.
      Rollerblade SG9 sunt facuti special pentru role, sunt rezistenti la rotiri laterale (spre exemplu cand iei curbe stranse) si sunt rapizi. Problema e ca daca vrei sa ii cureti si sa ungi din nou, trebuie sa scoti permanent unul dintre capace.
      Deci, la ce vrei sa folosesti rulmentii? Placa? Role? Daca role, ce tip de disciplina practici? Viteza, aggressive, freeskate, recreativ?

      • bogdan spune:

        Am role Roxa de fitness / freeride eu fac plimbari si imi trebuie pt viteza . problema mea e ca niciodata nu mi-am puscat rulmentii sau cv de genu la mine prob e nisipul care intra in rulmenti . Deci imi trebuie sa se poata intretine usor . Si Care SUNT MAI RAPIZI DINTRE SPTFIE SI SG 9 ???

      • bogdan spune:

        Astazi vreau sa dau comanda :p

      • bogdan spune:

        si mergu cu ele in general pe dale . Deci ce imi recomandati ? + ca ii vreau care sunt mai rapizi si usor de intretiunut . Nu stiu de ce dar ma cam atrag Spitfire :)

      • bogdan spune:

        M-am hotarat comand Spitfire :p

      • bogdan spune:

        spuneti-mi ca nu vreau sa fac alegerea gresita sunt la un pas de a da comanda :)

      • skateSMART spune:

        Mergi pe Spitfire!

      • bogdan spune:

        mersi !!! Cand o sa ajunga o sa ii pun pe role sa le fac proba si o sa incep sa ii laud :p

  8. Lucian Mitra+ spune:

    Am o pereche de role Rollerblade Fusion x5 le am din aprilie 2011 si am mers destul de mult cu ele…rotile sau tocit foarte tare dar rulmentii par OK chiar daca scot un sunet ciudat sunt SG 9 si m-am gandit daca trebuie sa schimb neaparat si rulemntii daca schimb rotile si daca ar fi mai bine sa-mi iau alta marca de rulmenti…si daca raman la SG m-am gandit de ce nu as lua SG 7 pentru ca din cate am inteles nu se simte diferenta…

    • skateSMART spune:

      Buna! Rulmentii pot sa ramana aceiasi mult timp, atata timp cat sunt intretinuti. Problema pe care am observat-o la rulmentii Rollerblade (scala SG – vezi mai multe detalii aici) este ca nu pot fi intretinuti pentru ca au capace capsate.
      Rulment SG
      Asta inseamna ca nu poti sa ii cureti si sa ii ungi fara sa nu scoti permanent unul dintre capace. Nu poti sa il scoti decat permanent pentru ca se distruge in proces.
      Momentan nu cred ca are rost sa iti iei alti rulmenti daca acestia nu au joc. Poti sa scoti un capac si sa introduci rulmentul cu capacul lipsa in interiorul rotii. Astfel poti sa cureti rulmentii pe viitor, sa ii ungi si sa ii folosesti mult timp de acum inainte. Si cu multe seturi de roti. Pentru detalii privind curatarea rulmentilor vezi articolul
      Numai bine si skate SMART!

Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s